|
Salgskurs 11: Selger har
bevisbyrden
Av Jens
Kanden
Første gang
publisert 03.06.2002 06:56 i nettavisen digi.no
Oslo
(31.05.2002) - Som selgere har vi livets rett bare hvis vi kan gi
avkastning for kjøper. Det holder dessverre ikke bare å påberope seg
avkastning på kunders vegne, vi må dokumentere det.

|
Sannsynligheten for
vellykket sluttføring av et salg øker dramatisk hvis vi som selgere kan
dokumentere på en troverdig måte at kjøper ved å investere i vårt
produkt eller vår tjeneste, kan spare eller tjene penger sett i forhold
til status i dag.
Ikke alle organisasjoner er opptatt av penger på samme måte
som kommersielle selskaper, de har gjerne andre verdimål i tillegg til
penger.
Poenget her er at vi som selgere må hjelpe det gitte
organisasjonen spare eller tjene i den "valutaen" som den
enkelte organisasjon verdsetter.
Alle forstår at Greenpeace, Bærum Kommune, og Hydro har
forskjellige prioriteringer, det vi som selgere må vite er at vi må
hjelpe dem spare eller tjene mer av det den enkelte organisasjon er
opptatt av.
Vi må gjennom salgsprosessen klare å skape en
avkastningsvisjon hos kjøper, og jo sterke den er, desto bedre står vi
rustet til å sluttføre handelen på en vellykket måte.
Det hjelper ikke at vi
som selgere har en avkastningsvisjon på vegne av kunden, nøkkelen er at
kunden selv har eierskap til avkastningen. For å få eierskap til
avkastningen må han ha eierskap til sitt opprinnelige problem. Derfor er
det så viktig at vi selgere ikke påberoper oss at "vi kan løse
dine problemer." Vi som selgere skal legge til rette for at kunden selv
kan løse sine problemer.
Gjennom visjonsprosesseringen som vi diskuterte i Leksjon
7: Skap sterke kjøpevisjoner, legger vi til rette for at kjøper får
en visjon om en løsning knyttet til våre produkter. En annen konsekvens
av visjonsprosesseringen av kjøper, er at vi får mesteparten av den
informasjonen vi trenger for å dokumentere kjøpers avkastning ved å gjøre
en handel med oss.
Det finnes ingen formel eller et format for å dokumentere på en vinnende
måte hva slags avkastning kjøper kan forvente seg. La oss likevel se på
en del ting vi mener kan bidra til å lage en god dokumentasjon på kjøpers
avkastning og derved skap en god avkastningsvisjon.
Først kan det være greit å vite hva som skal måles.
Et sett av måleelementer er de inntektsrelaterte; brutto omsetning, netto
omsetning, profittmarginer, netto overskudd, økt omsetning per selger,
salgsproduktivitet, markedsandeler, time-to-market, lagertilgjengelighet,
omløpshastighet. I visjonsprosesseringen under kontrollspørsmål om årsak
og konsekvens av smerte, er det lurt tidlig å se etter inntektsrelaterte
måltall. Inntekter har den egenskap at de er handlingsorienterte,
emosjonelle, og konsekvensorienterte, og inntekter er i mange tilfeller
den faktoren som skaper mest press i en organisasjon.
Ett annet sett av måleelementer som gir store muligheter for selgere, er
de kostnadsrelaterte måltall som i de fleste organisasjoner er
emosjonelle anliggender. Selgers produkt kan hjelpe med å redusere
kostnader, fjerne enkelte kostnader, redusere eller fjerne behovet for
fremtidige investeringer, øke kontrollen over kostnader og så videre.
Kostnadsrelaterte måltall er en viktig ingrediens i å skape effektive
avkastningsvisjoner.
Et tredje sett av måleelementer der av mykere karakter, så som ansattes
moral, kundetilfredshet, redusert stress, offentlig goodwill og lignende.
Slike myke måleingredienser må brukes med varsomhet og kun dersom kjøper
ettertrykkelig har tatt eierskap til at han har et problem på denne
fronten. Hvis vi som selgere fremhever for eksempel at motivasjonen blant
selgerne i selskapet vil øke, risikerer vi at kunden sier: "Nei, vi
sliter ikke med dårlig motivasjon blant selgere." Når det er sagt
kan slik myke verdier være viktig i situasjoner der det er vanskelig å
kvantifisere avkastningen.
Deretter er det på sin plass å finne ut spesifikt hvem hos kjøper som
er ansvarlig for å oppnå besparelsen/inntektsøkningen.
Det tredje elementet vi trenger for å dokumentere avkastningen er mengden
av besparelse/inntektsøkning som vi identifiserte ovenfor. Hvor mye kan
kjøper greie å øke omsetningen med?, Hvor mye penger kan kjøper
spare?. Svarene får vi under visjonsprosesseringen når vi stiller de
oppsummerende løsningsorienterte spørsmålene. Når kjøper sier
"Hvis jeg hadde en slik løsning, ville jeg kunne løst problemet
mitt" kan vi som selgere spørre: "Hva er det verdt for
deg?"
Det fjerde elementet er hvilke løsninger kunden trenger, hvis svar selger
får når han stiller kontrollspørsmål om løsninger under
visjonsprosesseringen. "Hva hvis det fantes et system som hjalp deg
med å heve produktiviteten til selgere til et høyere nivå?"
"Hva hvis det samme systemet hjalp deg med å identifisere hvilke
selgere som vil bli stjerner og hvilke selgere som aldri vil lykkes i din
bedrift på et tidligere tidspunkt, ville det hjelpe?" Slike spørsmål
gir deg svar på hvilke løsninger kjøper trenger og blir del av
dokumenteringen av kjøpers avkastning.
Det siste elementet, når vil investeringen lønne seg, er tusenkroners-spørsmålet.
Dette spørsmålet vil kjøper stille seg selv, når han får vite prisen
på kjøpers produkt, for mentalt å vurdere om det er verdt det. For å
regne ut når investeringen vil lønne seg, vil trenger vi i tillegg til måltallene
ovenfor, å kjenne til hvor lang tid det tar for kjøpers organisasjon
produktivt å i bruk kjøpers produkt.
Med dette ønsker vi dere mange gode avkastningsvisjoner.
Oppsummering
av elementer
for å dokumentere avkastning |
For å dokumenter avkastningen på investeringen er det fem målelementer
vi er ute etter.
1) Hva skal måles for å dokumentere besparelsen/gevinsten?
2) Hvem i organisasjonen er ansvarlig for besparelsen/gevinsten?
3) Hvor mye er mulig å spare/tjene?
4) Hva slags løsninger vi trengs for å oppnå
besparelsen/gevinsten?
5) Når vil investeringen lønne seg?
Måltall skaffes under visjonsprosesseringen
Kontrollerende årsaksspørsmål
(årsaker til smerte)
- skaffe de rette måltall
- skaffe nøyaktige måltall
- notere tallene
Kontrollerende konsekvensspørsmål
- måltall for konsekvenser for
organisasjonen
- skaff emosjonelle måltall
(under budsjett, fallende salg, økte kostnader)
- hvem er ansvarlig
- hvem lider
- hvordan lider de
- hva slags løsninger trenger de
- grav etter måltall med en
vinn-vinn-holdning
- ikke gi deg før du har de måltall
du trenger for en sterk avkastningsvisjon
- få kjøper til å gi deg måltallene,
da tar han eierskap til dem
Første
element - hva skal måles?
- inntekter (er
handlingsorienterte, emosjonelle, konsekvensorienterte. Skaper press i
organisasjonen. Se tidlig etter disse)
- brutto omsetning
- netto omsetning
- profittmarginer
- netto overskudd
- hvor mye ekstra inntekter
kan kjøpers selgere generere som følge av selgers produkter
- salgsproduktivitet
- markedsandeler
- time-to-market
- lagertilgjengelighet
- omløpshastighet
- se tidlig etter
inntektsrelaterte måltall
- ofte den faktoren som
skaper mest press i en organisasjon
- kostnader (svært viktig
emosjonelt måltall som gir store muligheter for selger. Er viktig
ingrediens i å skape effektive avkastningsvisjoner)
- reduserte kostnader
- bortfalte kostnader
- økt kostnadskontroll
- myke verdier (tveegged
sverd. Bruk dette kun hvis kjøper har eierskap)
- ansattes moral
- kundetilfredshet
- redusert stress
- offentlig goodwill
Andre element
- hvem er ansvarlig?
- hvem er ansvarlig for å
oppnå besparelsen/inntektsøkningen
- finn ut hvem som har
eierskap til besparelsene/inntektsøkningene
Tredje element
- hvor mye er mulig?
- hvor mye kan inntektene øke
- hvor mye kan kostnadene
reduseres
- hvor mye kostnader kan unngås
- svaret får du i
oppsummerende spørsmål under visjonsprosessering
- Kjøper: "Hvis jeg hadde disse
løsningene, kunne jeg løse problemene mine."
- Selger: "Hvor mye er det verdt for deg?"
Fjerde element
- hva slags løsninger trengs?
- får svar som følge av
kontrollerende løsningsspørsmål
- "Hvis du kunne få
et system der du til enhver tid kunne få en korrekt status på
selgers pipeline? Ville det hjelpe?" "Hvis
du kunne få et program som gir alle selgere en målrettet
metodikk som de kunne følge, ville det hjelpe?" ==>
svarene blir del av verdivisjonen
Femte element
- når vil investeringen kaste av seg?
- hvor lang tid tar det før
investeringen kaster av seg
- hva slags avkastning kan
kunden oppnå
- kan kalkuleres når vi vet
hvor lang tid det tar kunden å skaffe og ta i bruk løsningene
- dokumentere avkastning ved
bruk av regneark så man kan plotte
- økte inntekter
- sparte løpende kostnader
- sparte engangskostnader
- engangsinvesteringer
- løpende kostnader ved investeringer
|