|
Salgskurs
12: Oppfølging, oppfølging, oppfølging
Av Jens
Kanden
Første gang
publisert 07.06.2002 08:27 i nettavisen digi.no
Oslo (07.06.2002)
- Mens mantraet i eiendomsbransjen er location, location, location, bør
mantraet i salg være: oppfølging, oppfølging, oppfølging.

|
I
tidligere leksjoner har vi sett på hvordan vi driver smart prospektering
for å generere nye kundeleads og hvordan vi ved hjelp av gode
telefonmanus skaper nysgjerrighet hos prospektet og derved får møter.
Vi har også laget en konkret prosedyre for hvordan vi skal
gjennomføre proffe salgsmøter og ved bruk av relevante referansehistorier
avdekke kjøpers smerte. Vi diskuterte videre hvordan vi ved hjelp av spørsmål
jobber for å skape en handlingsorientert løsningsvisjon som er vinklet
til fordel for vårt produkt.
I forrige leksjon gjorde vi et sprang til sluttføringsfasen
hvor vi diskuterte viktigheten av å dokumentere kjøpers avkastning ved
å investere i vårt produkt.
I dag er teamet oppfølging. Vi skal se på hvordan vi følger
opp møter med sponsorer og beslutningstagere.
Den jevne selger for vane rutinemessig å sende tilbud i
etterkant av et møte, uavhengig av om han har avdekket kjøpers smerte og
hjulpet kjøper med å utvikle en løsningsvisjon knyttet til selgers
produkt.
I Strategisk
Løsningsorientert Salg har vi ikke for vane å følge opp møter opp med
tilbud. Vi benytter i stedet et verktøy vi kaller oppfølgingsbrev.
Vi har to hovedvarianter av oppfølgingsbrev. Den første varianten bruker
vi etter møter med en sponsor i kjøpers organisasjon. En sponsor er, som
vi har diskutert tidligere, en person i kjøpers organisasjon som, dersom
vi klarer å skape kjøpevisjon hos ham, ikke kan si ja til en ordre men
gi oss tilgang til beslutningstager.
Oppfølgingsbrevet dokumenterer vår forståelse av møtet som selger og
er samtidig et viktig verktøy for sponsor i det videre innsalget internt
i egen organisasjon. For selger er oppfølgingsbrevet til sponsor et
viktig middel for å få tilgang til beslutningstager.
Oppfølgingsbrevet til sponsor skal inneholde en oppsummering av den
smerten vi som selgere har avdekket hos kjøper, samt utdyping av årsaken
til denne smerten. Brevet skal også inneholde den løsningsvisjon vinklet
til fordel for vårt produkt samt enigheten om videre fremdrift som man
oppnådde på møtet. Videre skal oppfølgingsbrevet til sponsor brukes
for å kjøpslå om aksess til beslutningstager der dette ikke er oppnådd
i møtet samt forslag til bevisføring overfor sponsor for å dokumentere
de påstander om våre løsninger som vi har kommet med overfor sponsor i
møtet. Vi vil ofte oppleve at sponsor krever bevis for at det vi som
selgere sier stemmer før han eller hun er villig å gjøre videre innsalg
for oss overfor beslutningstager. Eksempel på slik bevisføring kan være
å arrangere et telefonmøte mellom sponsor og en eksisterende referansekunde.
Oppfølgingsbrevet til sponsor legger til rette premissene for et
oppfølgingsmøte med beslutningstager hvor man igjen skal gjennom rutinen
med å avdekke smerte og skape kjøpevisjon knyttet til vårt produkt.
Sammenlignet med ukritisk bruk av tilbud etter møter med sponsorer er
oppfølgingsbrevet et mye mer løsningsorientert verktøy. Det gjenstår
mye salgsarbeid etter et møte med sponsor, men når vi har sendt et
tilbudt er salgsprosessen avsluttet. Vi har gitt fra oss makten og
initiativet på et tidlig punkt i salgsprosessen lenge før vi har skapt
en kjøpevisjon hos selskapet. Selgere som jobber slik, opplever typisk
lav tilslagsprosent på sine tilbud og bruker mye av tiden sin på å
vente på at kunder skal bestemme seg. Konsekvensen av dette blir at slike
selgere sliter med å skille mellom kjøpende og ikke kjøpende kunder, og
derved kaster bort mye tid og ressurser som kunne vært brukt rettet mot
prospekter med stort kjøpepotensial.
Den andre varianten av oppfølgingsbrev sender vi til beslutningstager
etter møter med ham eller henne. Oppfølgingsbrevet skal dokumentere
møtet samt være et middel for å fremforhandle en kjøpesyklus i
kjøpers organisasjon.
I oppfølgingsbrev til beslutningstager summerer vi opp smerten vi har
avdekket slik den manifesterer seg på beslutningstagernivå. Deretter
dokumenterer vi årsaken til smerten og den løsningsvisjon vi har skapt
hos beslutningstager, relatert til vårt produkt, samt gjensidig enighet
om å gå videre.
Vi avslutter oppfølgingsbrevet med forslag til en potensiell
fremdriftsplan som spenner fra dags dato og til gjennomført leveranse av
produktet.
Heller ikke etter møtet med beslutningstager rusher vi tilbake til
kontoret for å sende et tilbud når vi jobber etter prinsippene fra
Strategisk Løsningsorientert Salg. Målet vårt er først og femst å få
definert kjøpesyklusen i selgers organisasjon. Vi ønsker å få
kvalifisert kjøper før vi eventuelt dedikerer ressurser til videre
oppfølging. Først i fremdriftsplanen legger vi frem når vi vil
presentere kostnadene ved å investere i vårt produkt.
Målet er å ha diskutert og kommet til enighet med kjøper vedrørende
alle viktige aspekter ved salget (deriblant nøyaktig beløp ved
investeringen), før vi som selgere gir kjøper et "tilbud." For
som sagt tidligere, når vi har gitt tilbudet til kjøper, har vi også
gitt fra oss muligheten til å gjøre videre innsalg.
Da er det bare å ønske god helg og lykke til å kampen mot utidig og
ukritisk bruk av tilbud i salgsarbeidet. Ta gjerne en titt nedenfor på
eksemplene av oppfølgningsbrev og fremdriftsplan.
|
|
Les andre artikler i serien om
Strategisk Løsningsorientert Salg!
HandsOns
filosofi er at salg er et fag og et håndverk som kan læres. HandsOn har
systematisert salg i en prosess som er forankret i en strategi om at salg
handler om å skape løsningsvisjoner hos kunden. Dette innebærer at - det
være seg - ferske læregutter eller den store hopen av handelsmenn eller
-kvinner med mange års fartstid, men ujevne salgsresultater, kan lære seg
å følge en konkret og målrettet prosess i sitt salgsarbeid. Man trener
opp en vanlig selger til å emulere de metoder som den talentbaserte og
ekstraordinære handelsmesteren gjør helt intuitivt.
HandsOn søker
å skape bevissthet rundt selve salgsprosessene og salgsstrategien, fordi
den selger som konsistent og over tid ønsker å oppnå salgsresultater
utenom det vanlige, hele tiden må utvikle og forbedre seg.
|